Wednesday 14 September 2011

Modenas GT128






 


Asalammuaikum,


Hari ni aku nk citer pasal aku punye kuda iaitu motorsikal aku.Aku bli motor ni pon sebab harga die boleh tahan dan aku terpengaruh tengok citer adnan Semp!t.
Setelah aku buat bancian kat orang ramai,aku rase berbaloi-baloi aku beli GT128 (orang lain aku tak tahu)daripada aku beli LC 135 atas beberapa sebab =


Sebab Aku pilih Modenas GT128


  1. Harga lebih murah dalam RM1000

    Harga OTR Yamaha LC135 = RM6400 dan Modenas GT128 = RM5200. Harga GT128 ni kurang RM1200! Boleh beli macam-macam beb! Lagipun dalam kategori 130cc, memang GT128 yang paling berbaloi.
  2. Disc Brake GT128 depan belakang

    GT128 ni ada disc brake depan belakang, LC135 ada disc depan je,kecuali model terbaru LC 135. Kalau nak tambah, dah duit lagi. Dan rata-rata dengan harga RM5000+ ni, cuba la korang cari kapcai yang ada disc brake depan belakang. Aku rasa memang GT128 je yang ada kot.
  3. Kurang panas di kalangan pencuri motor berbanding LC135

    GT128 ni motor Modenas dan mungkin itu menyebabkan ianya kurang panas berbanding LC135 dari Yamaha. LC135 ni pantang lepa sket, gerenti hilang.
  4. Panel display cun dan ada RPM meter lagi!

    Panel display Modenas GT128 ni memang cun siap dengan RPM meter. RPM meter ni xde pada LC135 dan Kapcai 4 stroke yang lain. Ada yang komplen pasal 2 punat yang dikatakan hodoh pada panel display GT128 tapi yg sebenar-benarnya dua punat ni membolehkan kita set jam pada panel display dan juga check berapa kilometer dari one point to another tanpa perlu tolak-tolak km kat odometer.
  5. Seat selesa dan tak cepat kotor

    Seat GT128 ni besar dan selesa even badan size XXL.Seat kalis air dan tak cepat kotor, senang nak bersihkan.
  6. Jimat minyak

    GT128 menggunakan TPS sistem iaitu Throttle positioning system. Sistem ni membantu enjin menjimatkan penggunaan minyak sesuai dengan kelajuan motor. Ada pengguna GT128 yang kata minyak rm 5.00 blh jalan lebih kurang 150-170km. Ada yang kata minyak isi 8 hengget boleh jalan dari KL ke Johor. Tak ke jimat gila babeng tu?
    # Note: LC135 pun ada guna TPS ni.
  7. Lebih stabil

    GT128 ni stabil sebab body dia besar. Masa nak belok, masa nak potong kenderaan lain, kita takyah pikir banyak sebab body dia berat. Sure tak terbang ke awan.
  8. Performance enjin boleh percaya

    GT128 ni menggunakan enjin Kawasaki dari Jepun yang boleh percaya tahan lasak.
  9. Kapcai Malaysia

    Aku ni memang berjiwa patriotik. Sokong barangan buatan Malaysia dan majukan industri permotoran kita sendiri.Malaysia Boleh




    GT ak cam gambar kt bawah ni.kalau de duet nanti aku nk make up GT aku ni bagi cun = P

    sape2 yg ade GT leh la join group ni kt FB GT128Xtreme = )
     

25 comments:

  1. Welcome to the blogger world.

    Jom lepak kat blog aku gak, geng2 GT128.

    http://amien7.wordpress.com/

    ReplyDelete
  2. hidup gt128... hidup Modenas
    sokong barangan buatan Malaysia...

    ReplyDelete
  3. mr amien7..
    jgn lupe follow blog ak ni ye..= )

    ReplyDelete
  4. Gt boleh convert jadi lc135 / x1r . Boleh modi pakai monoshock . Block dia dah besar tak macam setengah motor kena tukar block kalau nak modified , Gt128 ni spec racing en ? Pomen aku cakap gt128 ni spec racing . Ni lah kelebihan Gt 128 , kebanyakkannya jenama Malaysia semua orang pandang hina :'(

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gt128 nie power..piston std da besar,head pun spec besar..std gt128 nie lc135 bole kene tinggal klu pdai..tk perlu adjust byk..ckup setting sprocket bgy cun dgn enjin Dan kena dgn berat owner (bkn ikut org ckp eh)..lain Moto lain cara,lain setting..

      Delete
  5. BRAPE KOS NK REPAIR ENJIN MOTOR

    ReplyDelete
    Replies
    1. tahun lepas rebore block,tukar pinston,tukar clutch speed dan lain2 kos dlm 4 ratus lebih..
      apa masalah dgn enjin moto bro...

      Delete
    2. enjin xbleh start kick kosong
      bro boleh bg no ws

      Delete
    3. lame dh tersadai ni..nk buat balik

      Delete
  6. Alhamdulillah Gt128 sy beli tahun 2014 skrng masih elok cuma bateri sja nak minta tukar..motor dlm keadaan standard kilang, cuma meter tu tak berfungsi dah sebab bateri belum tukar. Harap2lah meter tu tak rosak...meter digital ni sangat memerlukan kuasa bateri 100%

    ReplyDelete
  7. Saya Ade masalah dengan engine..sedang bergerak engine mati disebabkn panas...karburator dah tukar pakai rxz135 Taiwan..berapa kos jika engine pecah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Enjin mati disebabkan panas.. semua enjin waktu donning mmg panas, mungkin maksud saudara enjin mati kerana panas melampau. Minyak hitam terlampau kurang dalam enjin mungkin..? Try check..
      Kalau enjin pecah kos beribu ribuan..

      Delete
    2. Waktu running mmg panas

      Delete
  8. Apa kelemahan dye ek, ingt nk bli gk

    ReplyDelete
    Replies
    1. kelemahan spare part susah nk dapat

      Delete
    2. tak jugak aq tengok kat shoope dan lazada bnyak..

      Delete
    3. Sangat banyak dlm online shop

      Delete
  9. Macam mna nak set jam dkat modenas gt128 boss...? Tq

    ReplyDelete
  10. Assalamualaikum nk tnya knpa gt 128 idle dia jadi tgi rndah ps2 semput,,ps2 plug wrna htam,,nk start pyh hidup kna buka throttle byk,,carb dh tukar,coil magnet pn dh tkar,,valve xbcor,bteri pn dh baru,,pning dh ni,,haha😥

    ReplyDelete
    Replies
    1. Aku punya jadi macam tu sbb pomen letak cable coke yg tak ori. Letak ori terus ok.

      Delete
  11. Brg2 Decomp kt sproket camshaft dh xda,,ada effect x yg 2?

    ReplyDelete
  12. Coburetar ape yg blh masuk utk gt ni ye,yg blh tmbh klajuan

    ReplyDelete
  13. Assalam. Nak tanya apa nak buat ye kalau nak bagi gt ni sedap jalan.? Dah rasa kurang kuasa dah.

    ReplyDelete
  14. nak beli satu..nak cari tahan lasak untuk ulang alik kerja..xmau dah ecu @ pgfi

    ReplyDelete